PERSONVERNERKLÆRING – Garphyttan Original AB
Innholdsfortegnelse
1. Bakgrunn
2. Definisjoner
3. Hvordan samler bedriften in personopplysninger?
4. Hvilke personopplysninger samler vi inn om deg som kunde, for hvilket formål og på hvilket juridisk grunnlag?
5. Sosiale plattformer
6. Informasjonskapsler
7. Hvor lenge tar vi vare på dine personopplysninger?
8. Dine rettigheter og valg
9. Samtykke
10. Hvem kan vi komme til å dele dine personopplysninger med?
11. Hvor behandler vi dine personopplysninger?
12. Hvordan beskyttes dine personopplysninger?
13. Tilsyn og bestemmelse
14. Tredjepartsvillkår
15. Endring av Personvernerklæring
16. Kontakt oss
1. Bakgrunn
Vi beskytter ditt privatliv. Denne policyen ("Personvernregler") er designet for å gjøre deg oppmerksom på at ("Bedriften", "vi", "oss") behandler din personlige informasjon på en lovlig, passende og sikker måte når du kjøper våre produkter eller bruker våre tjenester, besøker vår hjemmeside eller på annen måte kontakter oss.
Personvernreglene beskriver når, hvordan og hvorfor vi samler inn, bruker, leverer ut og lagrer personopplysninger og hvilke rettigheter du har i henhold til bestemmelsene i EUs databeskyttelsesforordning (GDPR) (EU) 2016/679 med tilhørende implementeringsforskrifter og utfyllende databeskyttelsesforskrifter ("Personvernreglene").
Personvernreglene gjelder (i) når Bedriften leverer varer og tjenester til deg når du kjøper og bestiller i vår nettbutikk; (ii) ved utsendelse av nyhetsbrev; (iii) ved annen markedsføring i form av tilpassede tilbud og rabatter, (iv) i all øvrig kontakt med Bedriften i forbindelse med besøk på vår hjemmeside www.garphyttan.com ("Nettstedet") eller via sosiale plattformer samt (v) ved henvendelser eller annen kontakt med oss via e-post eller telefon.
Garphyttan Original AB, org. nr 559228-2411, Enbärsvägen 18, 735 37 Surahammar, er personvernansvarlig for behandlingen av dine personopplysninger som blir utført i samsvar med denne personvernerklæringen.
Nedenfor er et sammendrag over de personopplysningene vi samler inn under ditt besøk på nettstedet:
● vi samler inn din nettaktivitet og kan komme til å bruke den i markedsføringssammenheng;
● vi samler inn personopplysninger ved avsluttet kjøp med formålet om å behandle og sende din ordre, men også for marked- og kundekommunikasjon;
● vi behandler angitte personopplysninger gjennom å sende dem inn i integrerte system;
● vi lagrer personopplysninger i vårt system for markedsanalyse; og
● vi lagrer hvilke produkter du har kikket på, lagt i handlekurven og kjøpt. Vi kan i visse tilfeller bruke denne dataen for å gi deg personlige produktanbefalinger.
2. Definisjoner
I denne Personvernerklæringen betyr begrepet "personopplysning" informasjon som kan tilskrives til en identifisert eller en identifiserbar fysisk person, f.eks. navn, adresse, personnummer, e-postadresse, telefonnummer, kortnummer og IP-adresse ("Personopplysninger").
I denne Personvernerklæringen beskriver vi hvordan vi behandler dine Personopplysninger. Med begrepet "behandling" menes for eksempel at vi registrerer, lagrer, sender og på andre sett bruker dine Personopplysninger på den måten som beskrives i denne Personvernerklæringen ("Behandling").
3. HVORDAN SAMLER BEDRIFTEN INN PERSONOPPLYSNINGER??
Bedriften innhenter Personopplysninger i første omgang direkte fra deg som kunde.
Bedriften innhenter Personopplysninger i første omgang direkte fra deg som kunde.
● når du fyller i din e-postadresse på Nettstedet;
● når du fyller i din e-postadresse på Nettstedet;
● om du kontakter oss via e-post, via telefon, Nettstedet eller sosiale medier;
● om du melder deg på Bedriftens nyhetsbrev;
● om du påmelder deg å motta nyhetsbrev fra Bedriftens datterselskap; og
● ditt besøk på Nettstedet inkludert, men ikke begrenset til, trafikkdata, posisjonsdata, nettlogg og annen kommunikasjonsdata, samt f.eks. den IP-adressen, type enhet, operativsystem og nettlesertype som ble brukt til besøket.
4. Hvilke Personopplysninger samler vi inn om deg som kunde, for hvilket formål og på hvilket juridisk grunnlag?
Formål | Personopplysninger behandles for å kunne: | Kategorier av Personopplysninger |
For å kunne håndtere bestilling og kjøp | ● Levere et bestilt produkt (inklusive beskjed om levering eller kontakt i samband med forsinket levering).
● Håndtere kundens betaling (inklusive for å analysere hvilke betalingsløsninger som skal tilbys kunden som innebefatter kontroll mot kundens betalingshistorikk og innhenting av kredittopplysninger fra kredittopplysningsselskap. ● Håndtere reklamsjons- og garantisaker avsende en bestilt eller kjøpt produkt eller tjeneste.. ● Kontroll av kundens adresse mot Klarna. |
● Navn
● Personnummer ● Kontaktopplysninger (f.eks. adresss, e-post og telefonnummer) ● Betalingshistorikk ● Betalingsinformasjon ● Kredittopplysninger fra kredittopplysningsselskap ● Kjøpsinformasjon (f.eks. hvilken vare som har blitt bestilt eller om varen skal leveres til en annen adresse) |
Juridisk grunnlag: Kjøpsavtalen med kunden. Denne samlingen av din personlige informasjon er nødvendig for at vi skal oppfylle våre forpliktelser i henhold til kjøpsavtalen. | ||
Lagringsperiod: Til kjøpet er gjennomført (inkludert levering og betaling) og i en tid på 7 år. Bokføringsloven pålegger oss å lagre transaksjonsdata i 7 år, deretter med formålet om å kunne håndtere eventuelle reklamasjon- og garantisaker. |
For å kunne håndtere og administrere kundens brukerkonto. Personopplysningene behandles for å kunne lage kundens personlige sider og administrere konto, f.eks. for å: Gi tillatelse til å logge inn. Opprettholde korrekte og oppdaterte opplysninger. Gjør det mulig for kunden å følge sin ordrehistorikk. Håndtere kundens valg av innstillinger og informasjon om betalingshistorikk. | ||
Formål | Personopplysninger behandles for å kunne: | Kategorier av Personopplysninger |
For å kunne håndtere og administrere kundens brukerkonto | ● Gi tillatelse til å logge inn.
●Opprettholde korrekt og oppdatert opplysninger. ● Gjøre det mulig for kunden å følge sin ordrehistorikk. |
● Navn
● Kontaktopplysninger (f.eks. adresse, e-post og telefonnummer) ● Brukernavn og passord |
Juridisk grunnlag: berettiget interesse (interesseovervåking)
Gjennomføring av avtalen om registrerte kunder. Denne innsamlingen av dine personopplysninger kreves for at vi skal kunne administrere din brukerkonto. |
||
Lagringsperiode: Til du avslutter kontoen. |
Formål | Personopplysninger behandles for å kunne markedsføre bedriftens tjenester og produkter | Kategorier av Personopplysninger |
For å kunne markedsføre produkter og tjenester | ● Vise relevante produktanbefalinger, påminne kunden om glemte/forlatte digitale handlekurver eller ta vare på handlelister for å forenkle framtidige kjøp eller lignende handlinger som innebærer forenkling for kunden.
● Sende direkte markedsføring via e-post, SMS, sosiale medier eller andre lignende elektroniske kanaler for kommunikasjon samt via post. ● Gjennomføre kampanjer til ○ Alle kunder ○ Et visst kundesegment (f.eks. kvinner/menn mellom 30–40 år i Norge) ○ En bestemt kunde |
● Navn
● Alder ● Bostedssort ● Kjøp og ordrehistorikk ● Brukergenerte opplysninger, f.eks. besøk- og klikkhistorikk, basert på bruk av Bedriftens Nettsted og andre tjenester i digitale kanaler ● Opplysninger om hvordan kunden bruker Bedriftens Nettsted, og andre digitale kanaler ● Opplysninger om gjennomførte kjøp |
Juridisk grunnlag: Registrerte og ikke-registrerte kunder – berettiget
interesse (interesseovervåkning). Mottakere av nyhetsbrev og besøkere på Nettstedet – berettiget interesse (interesseovervåkning) og markedsføringslovens bestemmelser om samtykke alternativt etablert kundeforhold. |
||
Lagringsperiode: 36 måneder eller frem til at du avregistrerer deg. |
Formål | Personopplysninger behandles for å kunne: | Kategorier av personopplysninger: |
For å kunne gjennomføre og håndtere deltakerne i konkurranser og events | ● Kommunisere med deltakerne som deltar i en konkurranse som arrangeres av Bedriften.
● Identifisere deltakeren. ● Kåre en vinner og formidle premier. |
● Navn
● Kontaktopplysninger (f.eks. adresse, e-post, telefonnummer) ● Informasjon sendt inn i bidrag til konkurranser |
Juridisk grunnlag: Berettiget interesse (interesseovervåkning). | ||
Lagringsperiode: 12 måneder etter avsluttet event eller konkurranse. |
Formål | Personopplysninger behandles for å kunne: | Kategorier av Personopplysninger |
For å kunne tilby kundeservice og service | ● Kommunisere med kunden og besvare forespørsler som kommer inn til kundeservice via e-post, telefon eller i digitale kanaler (inklusive sosiale medier).
● Sikre kundens identitet ● Utrede klager og supportsaker (inkludert teknisk support). |
● Navn
● Kontaktopplysninger (f.eks. adresse, e-post og telefonnummer) ● Kundens korrespondanse ● Opplysninger om tidspunkt av kjøp, kjøpested, feilen/klagen på produktet ● Person- eller bedriftsnummer |
Juridisk grunnlag: Berettiget interesse (interesseovervåkning).. | ||
Lagringsperiode: 36 måneder. |
Formål | Personopplysninger behandles for å kunne: | Kategorier av Personopplysninger |
For å kunne evaluere, utvikle og forbedre Bedriftens tjenester | ● Gjøre tjenester mer brukervennlige, f.eks. endre brukergrensesnittet for å forenkle informasjonsflyten eller for å løfte frem funksjoner som ofte brukes av kunder i en bedrifts digitale kanaler.
● Ta fram underlag i formålet å utvikle og forbedre bedriftens sortiment. ● Gi kundene en mulighet å påvirke det sortimentet som en bedrift tilbyr. |
● Kjøps- og brukergenererte data (f.eks. klikk- og besøkshistorikk).
● Kontaktopplysninger (f.eks. adresse, e-post og telefonnummer). ● Tekniske data angående enheter som kunden bruker og innstillinger. f.eks. språkinnstilling, IP-adresse, nettleserinnstilninger, tidssone, operativsystem, skjermoppløsning og plattform. ● Informasjon om hvordan kunden interagerte med Bedriften, d.v.s. hvordan kunden brukte tjenesten, innloggingsmetode, hvilke og hvor lenge ulike sider besøktes, svartider, nedlastningsfeil, hvordan kunden når og bruker tjenesten etc. |
Juridisk grunnlag: Berettiget interesse (interesseovervåkning). Behandlingen er nødvendig for å imøtekomme vårt og våre kunders berettigede interesse av å evaluere, utvikle og forbedre våre tjenester, produkter og system. | ||
Lagringsperiod: 36 måneder. |
Ved å sende inn opplysninger til Bedriften gir du din tillatelse til Bedriften om å registrere og lagre informasjon om hvilken tjeneste du kjøpte, samt å behandle de angitte personopplysningene til angitte formål. Som et juridisk grunnlag for behandling vil Bedriften henvise til etterlevelse av avtaler, berettiget interesse, samtykke eller for å overholde juridiske krav. Hvis selskapet bruker berettiget interesse som grunnlag, vil det bare gjøres for formålene som er nevnt ovenfor. Vær oppmerksom på at du når som helst kan trekke tilbake ditt samtykke ved å kontakte oss, for kontaktinformasjon se rubrikken nederst "Kontakt oss".
Behandlingen foregår i samsvar med gjeldende lovverk og innebærer at personopplysninger ikke oppbevares i en lengre periode enn det som er nødvendig for formålet med behandlingen. Bedriften vil lagre din personlige informasjon så lenge du er kunde hos oss. For markedsføringsformål brukes ikke informasjon som er eldre enn 36 måneder. Dette betyr i praksis at opplysninger tynnes ut fordi de ikke lenger er relevante eller nødvendige for analyse, eller direkte markedsføring, for de formålene de er samlet inn for. Noe informasjon kan beholdes lenger da det er nødvendig p.g.a. andre juridiske krav, for eksempel regnskapsloven.
5. Sosiale plattformer
Bedriften bruker Facebook og Instagram som en kanal for å komme i kontakt med kundene våre, samt markedsføre og informere om vår virksomhet og produkter. I forbindelse med dette er Bedriften ansvarlig for personopplysninger for publiseringer og informasjon som inneholder personopplysninger, og som gjøres av deg som bruker på de sosiale plattformene i form av for eksempel kommentarer, bilder og videoklipp. Bedriften aksepterer ikke at støtende innhold blir publisert på våre sosiale plattformer. Bedriften ber brukerne våre rapportere krenkende innhold til oss slik at vi kan sikre at slikt innhold ikke eksisterer. Vi kan således også fjerne innhold basert på det Bedriften anser som nødvendig.
6. Informasjonskapsler
Når du bruker Nettstedet vårt, kan det hende at Personopplysninger samles inn gjennom f.eks. informasjonskapsler. Dette gjøres imidlertid bare ved et separat samtykke. Dette lagrer informasjon om bruken din og hvilke sider du besøker. Det kan være teknisk informasjon om enheten din og internettforbindelsen, så som operativsystem, nettleserversjon, IP-adresse, informasjonskapsler og unike identifikatorer. For mer informasjon om vår bruk av informasjonskapsler og hvordan du kan oppheve ditt samtykke til bruk av informasjonskapsler, se vår informasjonskapsel-policy.
7. Hvor lenge tar vi vare på dine personopplysninger?
Vi lagrer aldri dine Personopplysninger lengre enn det som er nødvendig for sitt respektive formål.
Dine Personopplysninger blir bare lagret så lenge det er behov for å lagre dem for å oppfylle de formålene personopplysningene ble samlet inn for i samsvar med denne personvernerklæringen. Se mer om de spesifikke lagringsperiodene i punkt 4.
Hvis du har samtykket til Behandling av dine kontaktopplysninger for utsendelse av nyhetsbrev, behandler Bedriften Personopplysningene for det spesifikke formålet frem til du trekker tilbake ditt samtykke. Du kan gjøre dette ved (i) å kontakte oss og skriftlig innvende deg mot dette, eller (ii) følge lenken i utsendelsen.
For å gjøre det mulig for Bedriften å oppfylle de juridiske forpliktelsene som følger av gjeldende lover, eller for å ivareta våre juridiske interesser, kan vi lagre personopplysningene i en lengre periode. Imidlertid lagres aldri personopplysninger lenger enn det som er nødvendig, eller lovfestet for hvert formål.
8. Dine rettigheter og valg
Du har rett til å motta informasjon om den Behandling av dine Personopplysninger vi utfører. Nedenfor er et sammendrag av rettighetene du har krav på ved å kontakte oss. Du finner kontaktinformasjon til oss på slutten av denne personvernserklæringen.
Innsynsrett
Vi ønsker å være åpne og transparente med hvordan vi behandler dine Personopplysninger. Om du ønsker å få innsyn i Behandlingen av Personopplysninger vi gjør i forhold til deg, har du rett til å be om informasjon om Behandlingen. (d.v.s. informasjon om formål, kategorier av personopplysninger, kategorier av mottakere av personopplysninger, lagringsperiode eller kriterier for å bestemme lagringsperiode, informasjon om hvor opplysningene er samlet inn fra og forekomsten av automatisert beslutningstaking, inkludert informasjon om logikken bak, og viktigheten av behandlingen). Du har også rett til å motta en elektronisk kopi av dine Personopplysningen som Behandles av oss, om du sender søknaden elektronisk. Hvis vi mottar en tilgangsforespørsel, kan det hende vi ber om ytterligere bekreftelse for å sikre hvilke opplysninger du ønsker å få tilgang til, og at vi utgir opplysningene til rett person.
Rett til korreksjon
Du har rett til å be om at dine Personopplysninger blir korrigert hvis opplysningene er feil. Innenfor rammen til det angitte formålet har du også rett til å supplere eventuelle ufullstendige Personopplysninger.
Rett til å slette
Du har rett til å be om sletting av dine Personopplysninger som vi Behandler
dersom:
● opplysningene ikke lengre er nødvendige for de formål for hvilke de er samlet inn eller behandlet;
● du har trukket ditt samtykke som behandlingen baserer seg på, og det ikke finnes noen annen lovlig grunn for behandlingen;
● du innvender mot en interesseavgjørelse av berettiget interesse som Bedriften har gjort og det savnes berettiget interesse fra Bedriften som veier tyngre;
● du innvender deg mot behandling for direktemarkedsføringsformål;
● personopplysningene behandles på en ulovlig måte; og
● personopplysningene må slettes for å oppfylle en rettslig forpliktelse som Bedriften omfattes av.
Om du ønsker sletting av personopplysningene kan vi ikke alltid imøtekomme din forespørsel, bla. om:
● behandlingen behøves for å kunne utøve noens rett til ytring- og informasjonsfrihet;
● for å oppfylle en rettslig forpliktelse som vi omfattes av; og
● for å kunne fastholde, gjøre gjeldene eller forsvare rettslige påstander.
Rett til begrensning
Du har rett til å be om at Bedriften midlertidig begrenser Behandlingen av dine personopplysninger. En slik begrensning kan etterspørres i følgende tilfeller:
- hvis du mener at de Personopplysningene vi har om deg ikke er korrekte, og at du i forbindelse med dette forespør korrigering,
- når Behandlingen utført av dine personopplysninger ikke er forenlige med reglene i personvernloven, men du fortsatt ikke vil at personopplysningene dine skal slettes, men i stedet begrenses, og
- når vi ikke lenger trenger dine Personopplysninger med formål for vår Behandling, men du trenger dem for å kunne fastsette, hevde eller forsvare en rettslig påstand.
Hvis du har gjort innvendinger mot Behandlingen av dine Personopplysninger, kan bruken av Personopplysningene begrenses i tiden som utredningen skjer. Når du begrenser dine Personopplysninger, vil selskapet bare lagre dine Personopplysning og ved ytterligere Behandling innhente ditt samtykke.
Rett til dataportabilitet
Du har rett til, i det tilfellet vi Behandler dine Personopplysninger med ditt samtykke eller for å oppfylle en avtaleforpliktelse med deg, kreve at vi gir alle Personopplysninger som vi har om deg, og som Behandles på en automatisert måte, i et maskinlesbart format, som f.eks. kan være en Excel-fil eller en CSV-fil. Om det er teknisk mulig, har du videre rett til å be om at vi overfører dine Personopplysninger til en annen personopplysningsansvarlig.
Retten til å innvende
Du har rett til å innvende deg mot vår behandling av dine Personopplysninger om Behandlingen skjer basert på en interesseavgjørelse. I disse tilfellene vil Bedriften be deg om å spesifisere hvilken Behandling du har innvendinger mot. Om du innvender deg mot en Behandling, vil vi fortsette Behandlingen av dine Personopplysninger hvis det er legitime grunner til Behandlingen som veier tyngre enn dine interesser..
Direkte markedsføring (inkludert analyser utført for direkte markedsføringsformål)
Du har muligheten til å gjøre innvendinger mot at dine Personopplysninger blir behandlet for direkte markedsføring. Retten til å innvende inkluderer også analyse av personopplysninger (såkalt profilering) som utføres for direkte markedsføringsformål. Om du innvender deg direkte markedsføring, vil vi slutte å Behandle dine Personopplysninger for dette formålet så vel som opphøre
med alle typer direkte markedsføringstiltak. Du har selvfølgelig muligheten til å avslå utsendelser og personlige tilbud i visse kanaler, f.eks. kan du velge å kun motta tilbud fra oss via e-post, men ikke sms. I disse tilfellene bør du ikke innvende deg mot behandlingen av Personopplysninger, ettersom vi da har problemer med å vurdere hvilken markedsføring som er relevant for deg.
9. Samtykke
Ved å fylle ut et samtykkeskjema på nettstedet (f.eks. Abonnere på nyhetsbrev, motta tilbud osv.) Godtar du at din personlige informasjon (f.eks. Ditt navn, telefonnummer og e-postadresse) kan brukes til markedsføringsformål. tjenesten som er utsatt i forbindelse med der du blir bedt om å fylle ut din personlige informasjon. Når du besøker nettstedet, må du godta informasjonskapsel-policyen vår. Slike informasjonskapsler følger deg og din surfeatferd for å tilby deg markedsføring basert på din oppførsel. Ditt samtykke gjelder følgende domener: garphyttan.com, garphyttan.no.
Du har rett til når som helst å trekke tilbake ditt samtykke. I dette tilfellet vil vi ikke fortsette å samle inn ny informasjon til formål basert på ditt samtykke. Vi har imidlertid rett til å fortsette behandlingen av allerede innsamlede personopplysninger i samsvar med det gitt samtykke, men vi vil ikke supplere eller oppdatere denne informasjonen. Hvis det ikke er noe annet juridisk grunnlag som krever at vi lagrer dataene, vil vi slette dem. Hvis du ønsker å trekke tilbake ditt samtykke, er du velkommen til å kontakte oss via e-post databeskyttelse @.
10. Hvem kan vi komme til å dele dine Personopplysninger med?
Personopplysningsassistent. I de tilfeller der det er nødvendig for at vi skal kunne tilby våre tjenester, deler vi dine personopplysninger med Bedrifter som er såkalte personopplysningsassistenter for oss. En personopplysningsassistent er en bedrift som behandler informasjonen på våre vegne og i henhold til våre instruksjoner. Vi har personopplysningsassistenter som hjelper oss med:
1) Transport (logistikkselskaper og speditører).
2) Betalingsløsninger (kortinnløsende bedrifter, banker og andre leverandører av betalingstjenester).
3) Markedsføring (trykking og distribusjon, sosiale medier, mediebyråer eller reklamebyråer).
4) IT-tjenester (bedrifter som håndterer nødvendig drift, teknisk support og vedlikehold av våre IT-løsninger). Når dine Personopplysninger blir delt med personopplysningsassistenter, skjer det bare for formål som er i samsvar med de formålene vi har samlet inn informasjonen for (f.eks. for å oppfylle våre forpliktelser i henhold til kjøpsavtalen. Vi kontrollerer alle personopplysningsassistenter for å sikre at de kan gi tilstrekkelige garantier angående sikkerheten og hemmelighold av personopplysninger. Vi har skriftlige avtaler med alle personopplysningsassistenter der de garanterer sikkerheten til personopplysningene som behandles.
Vi kan også komme til å dele dine Personopplysninger med våre konsernbedrifter hvis du har gitt ditt samtykke til å motta markedsføring gjennom utsending av nyhetsbrev fra disse.
Vi vil også utgi dine Personopplysninger hvis det kreves av loven, eller hvis vi som bedrift med rimelighet mener at utlevering er nødvendig for å beskytte bedriftens rettigheter og/eller for å følge en rettsavgjørelse eller følge resultatet av et rettsmøte eller juridisk prosess. Vi vil imidlertid gjøre det vi kan for å sikre at din personlige informasjon fortsatt vil være beskyttet.
Bedriften vil ikke, slik som virksomheten drives i dag, selge dine Personopplysninger til tredjeparter, med mindre vi først har fått din godkjenning. I tilfelle at Bedriften bestemmer seg for å selge, kjøpe, fusjonere med et annen Bedrift eller annen organisasjon, eller på annen måte omorganisere virksomheten, kan vi imidlertid overføre dine Personopplysninger til potensielle eller faktiske kjøpere og deres potensielle rådgivere.
11. Hvor behandler vi dine Personopplysninger?
Bedriften samarbeider kun med partnere som behandler personopplysninger innenfor EU/EØS eller med bedrifter som opprettholder samme beskyttelsesnivå som innenfor EU/EØS gjennom å f.eks. ha tilsluttet seg til den såkalte Privacy Shield overenskomsten mellom EU og USA.
12. Hvordan beskyttes dine Personopplysninger?
Vi bruker IT-systemer for å beskytte konfidensialiteten, integriteten og tilgangen til personopplysninger. Vi har tatt særskilte sikkerhetstiltak for å beskytte dine Personopplysninger mot ulovlig eller uautorisert Behandling (for eksempel ulovlig tilgang, tap, ødeleggelse eller skade). Bedriften sikrer at tilgang til dine Personopplysninger bare gis til personell som trenger det for utførelsen av sine oppgaver, og at de overholder konfidensialitet i samsvar med selskapets gjeldende retningslinjer og prosedyrer.
13. Tilsyn og etterlevelse
Bedriften vil på egen hånd, eller etter kundens initiativ, rette opp informasjon som oppdages å være feil. Du kan også be om at informasjonen din blir slettet når som helst, eller at bruken blir begrenset, ved å kontakte oss. Du kan avstå fra å motta markedsføringskommunikasjon fra oss når som helst ved å kontakte oss, eller ved å melde deg av fra videre kommunikasjon i e-posten som vi sender til deg. Du er alltid velkommen til å kontakte kundeservice for å få hjelp til å takke nei til vår kommunikasjon. Du kan en gang i året gratis skaffe deg informasjon om hvilke personopplysninger som er registrert, ved å skriftlig be om et såkalt registrertutdrag fra oss.
Hvis du mener at vi håndterer dine Personopplysninger feil, kan du i første omgang kontakte oss. Du har også rett til å sende inn en klage til tilsynsmyndigheten, for øyeblikket Datatilsynet. Du kan finne mer informasjon om hvordan du gjør dette på www.datatilsynet.no.
Bedriften evaluerer årlig denne personvernserklæringen.
14. Tredjepartsvillkår
I noen tilfeller kan Bedriftens tjenester være underlagt tredjepartsvilkår. Bedriften er ikke ansvarlig for bruk av dine personopplysninger av slike tredjeparter, som de utelukkende er personopplysningsansvarlige for, og er ansvarlige for Behandlingen av dine Personopplysninger. Dermed er det viktig at du vurderer og leser gjennom vilkårene og betingelsene som gjelder hos tredjeparter. Det samme gjelder hvis det er en lenke på Nettstedet som lenker til andre nettsteder.
15. Endring av Personvernserklæringen
Bedriften forbeholder seg retten til å endre denne Personvernserklæringen når vi mener at dette er nødvendig for å overholde gjeldende lov. Slike endringer er først og fremst påkrevd i tilfelle eventuelle endringer i loven, etter uttalelser fra tilsynsmyndighetene eller andre organer som avgir uttalelser angående Personvernloven. Videre vil denne Personvernserklæringen bli oppdatert ved behov på grunn av endringer i driften.
Hvis Bedriften gjør store endringer i denne Personvernserklæringen eller endrer hvordan vi behandler dine Personopplysninger, vil du bli informert om dette før endringen trer i kraft.
16. Kontakte oss